Textil workshop 1
under vår första workshop i textil fick vi prova på att arbeta med ull.
vi fick lägga ut 4 lager med ull på underlag av plast (med en handduk under plasten), sedan hällde vi varmt vatten och såpa över ullen, detta framställde en såkallad filt. På filten stack vi i färgad ull som tillslut blev fina tavlor. Björkdal, Eldholm och Hagstrand-Velicu (2010,s.4) beskriver i sin bok att barns upplevelser av meningsfullhet är viktigt för det livslånga lärandet.
Björkdal, Eldholm och Hagstrand-Velicu (2010,s.25-26) belyser även ämnet fritt textiltryck. Eftersom jag själv är mycket för det fria skapandet tycker jag att det är bra när det finns möjligheter för barnen att prova sig fram och experimentera tillsammans och det passar barn i alla åldrar!
Björkdal, Eldholm och Hagstrand-Velicu menar även att detta bidrar till att barnen utvecklar sitt språk när de samtalar med varandra om vilka färger eller material de skall använda. Barnen utvecklar även sitt språk genom berättandet, de kan till exempel skapa sagor på ett tyg. Man bör hålla aktiviteten så enkel som möjligt, det behöver inte "bli något". Det viktiga är åter igen samspelet mellan barnen och mellan barnen och pedagogen. Kreativiteten skall flöda och det skall inte finnas några ramar eller förutbestämda resultat.
___________________________________________________________
Referenser:
Björkdahl Ordell, Susanne, Eldholm, Gerd & Hagstrand-Velicu, Kerstin (2010). Lär genom textil: en handbok i att använda textil som pedagogiskt redskap för barns lärande . 1. uppl. [Mölnlycke: Susanne Björkdahl Ordell] (88 s) Läroplan för förskolan Lpfö 98. [Ny, rev. utg.] (2010). Stockholm: Skolverket Tillgänglig på Internet: http://www.skolverket.se/publikationer?id=2442
Läroplan för förskolan Lpfö 98. [Ny, rev. utg.] (2010). Stockholm: Skolverket Tillgänglig på Internethttp://www.skolverket.se/publikationer?id=2442
______________________________________________________
Berörda kursmål:
* redogöra för och problematisera aktuell didaktisk forskning med relevans för barns språkliga, matematiska och estetiska lärprocesser.
*förhålla sig kritisk till olika teorier och metoder för språkliga och matematiska lärprocesser.